Sidor

tisdag 17 februari 2009

Småpyssel & funderingar om Mateus

Hej på er alla söta!

Hoppas ni hade en mysig söndag och en bra början på veckan!

I söndags tog jag tag i en idé som jag haft ett tag, nämligen att skriva en text på matbordet och måla franska liljor på stolarna.

Det blev uttrycket Manger c´est la vie (Äta är att leva/ är livet) som fick pryda matbordet. Passande va? =)


Tyckte det blev en kul liten detalj på matbordet och stolarna. Har ni skrivit nånting i er lägenhet? Vart och vadå?

Sen hoppas jag att ni ska kunna hjälpa mig med en sak! ♥
Jag har ju pratat ett tag om att jag letar efter en servis, och jag trodde att jag hade hittat den. Men när vi köpte två provtallrikar så upptäckte vi att de var lite för stora och klumpiga att använda till vardags, plus att de inte riktigt fick plats i diskmaskinen.

Så nu har jag hittat en ny servis som jag verkligen gillar, nämligen Mateus servisen.
Foto lånat från Mateus. Klicka på bilden så blir den större.

Men då kommer jag till mitt dilemma, har nämligen stött på kommentarer på nätet om att folk uppfattar den som skör och att den lätt blir kantstött. Har även hört att den får fula svarta streck efter ett tag från besticken. Är det nån utav er som läser det här som har några delar ur Mateus servisen hemma? Hur upplever ni den? Är ni nöjda? Maskindiskar ni den?

Jag blir otroligt tacksam om ni delar med er av era erfarenheter! ♥

Stor kram till er!


22 kommentarer:

  1. Kul att du lämnade en kommentar hos mig, så att jag hittade hit. Vilka fina bilder du har!
    Kram L-L

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Så fint texten passade på ditt bord och liljorna på stolarna ...
    Jag håller också på att måla vackra texter,
    det blir på min dotters skrivbord, det är verkligen jättekul!

    Jag ska lägga ut bilder på bloggen när det är klart...

    Superfina fynd du gjorde på Myrorna,
    håller med dig om Hjärtan på tråd, det är verkligen en jättesöt växt.

    Kram och ha en bra vecka,
    Anette

    SvaraRadera
  3. Supersnyggt med texten och franska liljorna! Riktigt skitbra på ren svenska!!

    Nu har jag kollat in hela Homestyling programmet, kunde ju bara inte låta bli. Jättekul å se, men jag klarade inte heller av tyget på väggen. Inte bra i min smak.

    Nu ska jag leta bilder hos dig på hur ni har det nu, enklare att se när man fått en helhetsbild. Jättekul verkligen, nyfiken i en strut som man ju är :)

    Stora kramen
    Malin :)

    SvaraRadera
  4. hej!

    va fint du gjort på bordet å stolarna!! å texten passade ju jättebra :)

    ha en skön tisdag!
    kram!

    SvaraRadera
  5. Det blev jätte fint med texten och liljorna. Har inte skrivit något själv men blir sugen att pröva. Du har en sån fin blogg! Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Men så snyggt det blev med den texten och liljorna, verkligen, det har du lyckats såå bra med.
    Kram på dig/Ingela.

    SvaraRadera
  7. Hej,
    Kul att du också gillar fågelburar,
    dessvärre så är den bur du såg i min dotters rum en gammal modell som inte går att få tag på hos leverantören....men, det finns hopp!!

    Det är nämligen så att jag har beställt hem av deras ny-inkomna fågelburar...så det kommer snart in 6 olika modeller i både vit och mörkbrun färg i romantisk stil.

    Jag kan lägga ut bilder på bloggen så kan du se hur de nya fågelburarna kommer att se ut...

    Kram,
    Anette

    SvaraRadera
  8. Jättefint blev det med texten och franska liljorna!! Duktig du e!

    Jag har delar av Mateus, 4 stora tallrikar som jag är jättenöjd med har sedan små ashetter och skålar också men dessa har tyvärr krackelerat :-( Kan vara så att dom råkat bli diskade i maskinen någon gång av misstag, tror inte att man skall göra det.
    Jag upplever dom inte sköra och inte har dom blivit kantstötta heller trots att som åkt runt i flyttkartonger.

    Kram Mrs Krumelur

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Det blev verkligen jättefint på stolarna och bordet! Har ett gammalt bord på vinden som jag har tänkt ta ner och måla. Blev lite inspirerad att skriva något på det också.....

    Har tidigare skrivit ett par texter på väggen.

    Älskar också Mateus-porslinet, men har ingen erfarenhet, äger bara en vit kanna, men är oerhört glad för den!

    Kram Annemari

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Så fint det blev med texten och liljorna!
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Hej igen!
    Du är verkligen kreativ,och jag älskar de där tavlorna du målade. Tack för krya på dig hälsningen,jag är på bättringsvägen så det kan bara bli bättre!:)

    SvaraRadera
  12. hallå anna, vilken urfin blogg du har, bordet är sagolikt blev såå fint med texten! såg att du bodde i innerstan, har med bott där tidigare tyckte att jag kände igen mig...bor du i vasastan? ha det gott, varmkram lotten

    SvaraRadera
  13. Halloj Anna!
    Näe, Mateus servisen vet jag ingenting om alls. Tyvärr. Du kan väl 'råka' tappa nyckelknippan från nån höjd rakt ner på den när du är i butiken?? Näe, kanske inget bra förslag :)

    Ja men visst är det kul att vi träffats. Fast jag känner väl att jag inte direkt var i mitt esse när vi sågs :) Vi får väl ses igen nån gång här i vår tycker jag. Du får ju till exempel väldans gärna komma hit på besök. Roligast när riktiga butiken börjar ta form.
    Vill bara påpeka att vänner som kommer inte alls behöver känna att de ska handla. Du är ju själv fixare så det skulle jag inte förvänta mig ändå. Näe, det är roligast att få lite feedback och bara skvallra lite över fika!

    Ha det så gott,
    hörs snart,
    Kramar Malin :)

    SvaraRadera
  14. Hej. Så fint det blev.

    Jag har bara bra erfarenheter av Mateus tallrikar. Jag har kollat noga på det stora fatet jag använder som prydnad till massa fattigmanssilver & kunde inte hitta en enda repa trots barns klåfingerhet och att det har ramlar ner saker på det både en och två gånger.

    De är såå fina...

    ha en toppendag kram

    SvaraRadera
  15. Åh vad fint bordet och stolarna blev! :)

    Ha en bra dag och en trevlig helg!
    Kram Therese

    SvaraRadera
  16. Vi har härliga Matteustallrikar i rosa och har nu ägt dem i säkert 1,5 år ungefär och ingen har blivit kantstött hittills. Och då använder vi dem så gott som varenda dag. I löööv dem!

    Kram M

    SvaraRadera
  17. Hej Anna, roligt att du hittade till min blogg!
    Jag har inte diskat Mateus-porslinet i diskmaskin än, men enligt deras hemsida ska man kunna göra det. Porslinet känns ju ganska robust så det borde inte vara något problem. Har ej hört om andra problem med porslinet.
    Ha en skön dag!
    Kram
    Sandra

    SvaraRadera
  18. Så fin blogg du har!

    Undra bara en sak. Har du skrivit på frihand eller har du använt schablon?

    SvaraRadera
  19. Fantastiskt vackert bord. Och jætte fin blogg. Kram Camilla

    SvaraRadera
  20. Väldigt vackert med text på bord!

    Jag har inte mateus- tallrikarna men jag har tallrikar från Villeroy & Boch som kanske skulle passa i den franska stilen? de heter Petite fleur.

    SvaraRadera
  21. Hej, har just hittat till din blogg. Vad fint du har det! En sak som stör mig dock med alla dessa shabby chic-möbler och detaljer med hemknåpade franska texter är att folk inte riktigt vet vad det betyder. Manger c'est la vie betyder inte att äta är leva utan att äta sånt är livet..

    MVH C

    SvaraRadera
  22. Hej,
    Du har en väldigt fin blogg och en hel del vacker inredning på den! Det skulle vara roligt om du kom med i den nya inrednings samlingsbloggen Vitt, Lantligt & Romantiskt. Där kan man både ge och få inspiration. Dessutom får din blogg mera synlighet. Klicka in på: http://vlrinredning.blogspot.com.

    Ha en bra dag!
    Vitt, Lantligt & Romantiskt

    SvaraRadera

Hej på dig!

Vad kul att du hittat hit!
Lämna gärna ett avtryck i min blogg!
Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

Kram!