Sidor

måndag 26 januari 2009

Garderober i fransk lantlig stil

Hej på er!

Hoppas ni hade en bra helg med massor av mys och kreativitet!

Gosan har suttit och myst i hörnskåpet på boken Franske Stemninger =)

Här hemma har det målats och slipats! Jag har nämligen stört mig ett tag på att garderoberna i sovrummet är lite tråkiga och har en vitgul färg. Så i helgen bestämde vi oss för att göra dem fina.

Den gula färgen syns inte riktigt på bilden, men tro mig, den var gulaktig =)

Det blev många lager färg kan jag säga, men det var det värt för det blir så fint slutresultat när man målar tunna lager av färg. Först målade vi ett lager svart och sen 5 lager med vattenbaserad vit grundfärg som vi spätt ut med 30 % vatten. Det kan låta mycket med 5 lager, men när man spär ut den vita färgen med så mycket vatten så blir den väldigt transparent när man målar, men det blir jättefina skiftningar i färgen, speciellt om man är noga och slipar med fint sandpapper mellan varje lager. Ytan ser nästan ut att vara kalkad när man har målat färdigt!

Sen när sista lagret färg har torkat så nötte vi fram slitningar med sandpapper och avslutade allt med att måla dit en fransk lilja på de två yttersta dörrarna.


De gamla handtagen har bytts ut mot handtag som jag gjorde av vitt tyg och smyckespärlor. Vad tycker ni? Visst blev det mycket bättre!



Kram på er!


14 kommentarer:

  1. Oj så fina bilder och katten är ju sååå söt!

    Kram Gunilla i Singapore

    SvaraRadera
  2. Men va fint det blev!!! :-) Härligt vitt!!!

    ha en bra dag!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Ssåååå vackra dom blev garderobsdörrarna!!Det är ju så snyggt när det ser lite nött ut .Jag älskar franska liljor och faller för allt med Den franska liljan på.Handtaget underbart!Så gulligt av dig att dela med dig av dina kunskaper! ha en trevlig Tisdag.Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Oj, vad häftigt! Ni fick lägga ner mycket tid på dessa dörrarna. Men vad fina de blev! Nu fick jag ett tips till mitt klaffbord som är helt obehandlat.Tack för all insperation man får av dig...
    Kram Annfossil

    SvaraRadera
  5. Va duktiga ni har varit, det blev ju jättebra! Jag brukar också använda den tekniken att antikmåla med, blir så snyggt! Kram M

    SvaraRadera
  6. Så fint det blev!
    Hanna
    blommorifonstret.blogspot.com

    SvaraRadera
  7. Oj, vad ni har jobbat!

    Det blev jättefint och jag förstår din irritation över den gula nyansen...
    vi har nämligen en gul/vit vägg på ö-våningen
    som jag irriterar mig på varje gång jag går förbi..det är bara en tidsfråga, hi-hi...

    Bra att du tipsade om hur man gör för att få den rätta "kalk-vita" nyansen, det ska jag testa nästa gång penseln åker fram.

    P.S söt kisse!

    Kram,
    Anette

    SvaraRadera
  8. Så fint det blev med de nymålade dörrarna! Har sett hemma att en del saker gulnar med åren, så det behövs en uppfräschning då och då...
    Handtagen var ju en kul ide! Det blev också jättefint!
    Kram
    marie

    SvaraRadera
  9. Hej!Tack för din påhälsning.Blomman på byrån heter Peperomia hoppas stavningen ä rätt.En tacksam liten växt som inte vill ha fullt solsken men ljust.Lagom med vatten.Det finns sådana växter i handeln nu vet jag. Det finns flera sorter av Peperomia.Den har små fina blad snygg i lite högre krukor.Jag har flera och älskar dom.Kul att du hör av dig! Kram Anna

    SvaraRadera
  10. Så otroligt vackra dom blev garderobsdörrarna!!Katten är då såå söt.
    Kram Irenr

    SvaraRadera
  11. Hej Anna! Tack för dina fina kommentarer! Vill du kolla min sida, där finns en fråga som jag vet du kan svara på...
    /Kram Annfossil

    SvaraRadera
  12. ´Hejsan, måst verkligen säga att dom blev så vackra, vilken förändring, ha det gott, kram VIOLAN

    SvaraRadera
  13. Hej igen! Åhhh, vad du är gullig som gav mig så bra tips om mina "möbelproblem". Kul o höra det där om höga priser på Blocket. Jag tycker också att det var dyrt. Möblerna är nog tillverkade på -90 talet. Men jag ska leta vidare i samma stil fast till lågkojukturpris...
    Tack för hjälpen....
    /Annfossil

    SvaraRadera

Hej på dig!

Vad kul att du hittat hit!
Lämna gärna ett avtryck i min blogg!
Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

Kram!