Sidor

fredag 21 november 2008

Varför är det så svårt att hitta en snygg kattlåda?

Nån mer än jag som har detta problem? Jag har två stycken katter hemma och har man katt så måste man ju självklart ha en kattlåda, men det omöjliga är att hitta en fin kattlåda!

Om man bor i en lägenhet på 53 kvadratmeter med ett rätt litet badrum så vill man ha en kattlåda som ser ok ut, men hur mycket jag än har letat så hittar jag inte en enda som faktiskt är snygg och praktisk.

Hittade en rätt läcker kattlåda på SkyMall som man kunde beställa från USA, men jag misstänkte att man inte skulle kunnat ha ett "tak" på lådan och då finns risken för att det skulle lukta illa.


Så vad får man göra när man inte hittar en snygg kattlåda? Jo, man bygger en själv! =)

Eftersom vi har så litet badrum, så fick vi utesluta det som plats för kattmöbeln. Däremot så har vi en hall som vi inte riktigt har kommit på hur vi ska inreda. Vi hade inte heller något snyggt skoställ och inte heller någonstans vart man kunde sitta. Så möbeln som skulle byggas behövde uppfylla 3 funktioner:

1. Möbelns bör rymma vår nuvarande kattlåda
2. Möbeln bör ha en plats där man kan ställa skorna
3. Möbeln bör ha en plats man kan sitta på.

Såhär såg bygget ut

Alla uppskurna plankorna som vi släpade hem i IKEA-påsar från Beijer eftersom vi inte har någon bil =)

Det var viktigt att kattlådan rymdes ordentligt och att luckan gick att öppna.

Inpassning mot väggen i hallen, det var inte så lätt kan jag säga eftersom väggen har ett hörn och är sne!


Beslagen hittade vi till slut hos Titta in Antik & Kuriosa efter att vi sprungit runt på nästan varenda antikhandlare i Stockholm. Har fortfarande inte bestämt oss om vi ska behålla originalfärgen på beslagen eller om vi ska måla över dem med vit färg och istället göra en mörk patinering på hela möbeln.

Katterna verkar gilla sitt nya krypin och vi är glada att ha fått undan den fula kattlådan samt fått ett skoställ och en ordentlig hallmöbel!

Tack snälla för alla söta kommentarer om min blogg!

Kram på er alla!

12 kommentarer:

  1. RIKTIGT snyggt & smart!!!

    : )

    Trevlig helg!

    KRAM, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  2. Detta var en ny blogg för mig, kul!

    Vilken smart kattlåda, jättefin! Hade jag haft katt hade jag nog satsat på en sån =)

    Ha en trevlig kväll! /Linda

    SvaraRadera
  3. Nä men oh va häftigt gjort!
    Blev skitsnyggt, å vilka beslag oxå. Väl värt allt springande hos antikhandlare?

    Du säger väl till att det är du nästa gång du kommer in på Kungens Lilla Piga??? Vi måste ju ses!

    Kram på dig,
    Malin :)

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Första titten inne hos dig. KUL! Måste säga att det var en snygg och praktisk lösning på kattlådeproblemet!

    Kram Annica

    SvaraRadera
  5. Gud vad smart! Har samma problem hemma hos oss och efter att ha sett det här så blir det nog ett litet katthus i badrummet snart :)

    SvaraRadera
  6. hej! åh, vilken fin kattlåda! hade jag varit lite händigare hade jag byggt en sådan.
    hoppas allt är bra i hjorthagen, är uppvuxen där och har bott i de gula husen. men har flyttat därifrån för två månader sedan. :)

    SvaraRadera
  7. har ingen katt men så himla smart alltså
    mvh emma

    SvaraRadera
  8. Jättebra idé!! Vi har länge letat efter en fin kattlåda och denna är ju supersöt. Tack för tipset! /Emma

    SvaraRadera
  9. Hej! Vilket fint kattlådehus! Hur mycket kostade det att bygga, ungefär?

    SvaraRadera
  10. Hej!

    Otroligt smart tänkt! Jag har letat och letat och.....letat SÅ efter en snygg kattlåda, jag tycker som er att det är väldigt svårt att få tag i! Tycker ni har gjort det så bra att man själv nu funderar på att göra en likadan! Har exakt samma problem, liten lägenhet, litet badrum. Idagens läge heller ingen bra funktion till skohylla - PERFEKT! Tack för att ni delar med er!

    Mvh,
    Emma i Gävle

    SvaraRadera
  11. Men vad smart! Vi har länge funderat på att faktiskt bygga in kattlådorna hemma. Vi har två lådor nämligen. Men har inte sett några snygga lösningar på det men detta var hur hur bra som helst! Tack för ett jättebra inlägg!

    SvaraRadera
  12. Riktigt läckert :D

    SvaraRadera

Hej på dig!

Vad kul att du hittat hit!
Lämna gärna ett avtryck i min blogg!
Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

Kram!