Sidor

tisdag 4 november 2008

Problem att hitta en snygg tv-bänk

Att hitta en snygg tv-bänk som är i gammaldags stil tycker jag är svårt. Alla ser nästan likadana ut. Antingen får man köpa en högblank rektangel till bänk eller nån trist modell som hör till tv:n.

Jag har letet länge, men inte hittat någon som jag fastnat för. Ett tag var jag inne på att bygga en själv, men kunde inte riktigt komma på hur den skulle se ut, men framförallt hur man kunde bygga den snyggt. Till slut hittade jag en som jag åtminstone tyckte hade fin form.

Den här tv-bänken kommer från Ellos och är i sheshamträ.

Gillar formen på benen och lådan i mitten. Den hade säkert varit väldigt fin som den är i rätt miljö, men eftersom jag är helt inne på vitt just nu, så bestämde jag mig för att den behövdes målas vit.

Vi använde samma målningsteknik som med vardagsrumsbordet, men hoppade över det första lagret svart, eftersom tv-bordet redan var mörkbrunt. Träet var lite jobbigt att måla på, tror det var ytbehandlat med någon speciell lack. Så när vi började måla med vitt så "blödde" lacken igenom. Vi fick måla 4 varv innan vi blev nöjda med slutresultatet. Efter det slipade vi fram slitningar på tv-bordet.





Såhär såg vår tv-hörna ut innan - småtråkig IKEA möbel som tv-bänk och gigantiska svarta högtalare. Hela hörnan såg ut o vara en enda stor svart hög, där man inte såg vart tv:n började eller slutade.




Såhär ser det ut idag.





Måste säga att jag känner mig väldigt nöjd med slutresultatet. Blev mycket öppnare och ljusare och till och med tv:n kom fram och blev snyggare. De gigantiska högtalarna åkte upp på vinden och istället tog vi ner ett par mindre högtalare som vi gömde under tv-bänken. Nu slipper jag äntligen de stora svarta klumpiga högtalarna och vi har fått det vitt och fint!

7 kommentarer:

  1. oh. snygg den blev =) fy fan... längtar längtar längtar tills jag kan börja pyssla.. måste hålla mig i skinnet för sånt nu.. och förstår du hur otroligt svårt det är!!! =/

    SvaraRadera
  2. Så klart du ska vara nöjd - det blev ju hur fint som helst!!! FIn blogg du har!

    :o)

    Cecilia

    SvaraRadera
  3. Jättefint resultat!
    Gillar de böjda benen på möbeln...

    Önskar dig en lugn och skön helg,
    Kram,
    Anette

    SvaraRadera
  4. Jättefint! Jag har samma problem med att hitta en snygg tvbänk. Kanske apar jag efter dig ;) Jättefin blogg!

    Hälsningar Louise

    SvaraRadera
  5. Håller med er alla det är jättesvårt att hitta
    en tvbänk som passar det lantliga.
    Din blev jättefin,tack för tipset

    SvaraRadera
  6. Super fint. Kalasmodell på bänken som passar i vitt.
    Vad använde du för slags färg när du målade?

    Vänligen

    SvaraRadera
  7. ser direkt att det är en kvinna som inreder. mina högtalare hade jag ALDRIG ställt upp på vinden :) å andra sidan ser våra högtalare betydligt bättre ut än de där...

    SvaraRadera

Hej på dig!

Vad kul att du hittat hit!
Lämna gärna ett avtryck i min blogg!
Jag blir jätteglad för alla kommentarer!

Kram!